wp rocket یا راکت افزونه ای برای بهبود سئو وب سایت و افزایش سرعت آن می باشد. در واقع این افزونه یک ابزار کش (cache) و بهینه ساز می باشد. فعالیت اصلی که این افزونه وظیفه دارد، سریع تر کردن سرعت لود شدن وب سایت است. بنابراین دانستید که این افزونه به افزایش سرعت وب سایت بسیار کمک می کند. با افزایش سرعت وب سایت یک ویژگی مهم تری را نیز به وردپرس اضافه می کند که این ویژگی فعال سازی کش وب سایت می باشد.

با فعال کردن کش نسخه های کپی شده ای از سایر بخش های وب سایت تهیه می شود و در محلی به منظور دسترسی سریع ذخیره می شود.

در واقع مفهوم کش از دو نوع کش برخوردار می باشد:

  • کش مرورگر
  • کش سرور

در کش سرور داده ها آماده بر روی سرور ذخیره سازی می شود. در نوع کش مرورگر نیز اطلاعات بر روی وب سایت کاربران وب سایت درج می شود و با اولین مراجعه کاربران به وب سایت اطلاعات مورد نظر در مرورگر کاربر دانلود و ذخیره می شود.

 

قابلیت های بهینه سازی سرعت در افزونه راکت

فعال کردن سیستم کش

برای افزایش سرعت بارگذاری وب سایت فعال سازی ذخیره سازی صفحات یا کش می باشد که یکی از مهم ترین تنظیمات این افزونه می باشد.

کش فایل های CSS

کش فایل های JS

کش موبایل

تنظیمات کش برای کاربران وارد شده

زمانبندی برای عمر کش برای حذف خودکار

تنظیمات بارگذاری تنبل (Lazy Load)

فعال سازی تنظیمات بارگذاری تنبل باعث می شود تا هنگام درج محتوا، صفحه نمایش کاربر روی المان مختص به آن لود و قابل مشاهده شود. همین امر باعث می شود زمان بارگذاری صفحات کاهش یابد و تعداد درخواست ها نیز کاهش یابد.

فعال سازی Lazy Load برای تصاویر وردپرس

فعال سازی Lazy Load برای ویدیو ها و Iframe های وردپرس

تنظیمات پیش بارگذاری

تنظیمات پیش بارگذاری باعث دریافت سریع نسخه های پنهان در سایت به دست کاربران می شود. در واقع پس از فعال کردن این تنظیمات حافظه پنهان با لینک صفحه اصلی سایت فعال می شود. پس از افزودن محتوا یا آپدیت آن پیش بارگذاری به صورت خودکار فعال می شود. هنگامی که کاربر روی لینک قرار دارد، پیش بارگذاری لینک نیز باعث بهبود زمان بارگیری می شود. همچنین پیش دریافت درخواست DNS موجب افزایش سرعت لود شدن فایل های خارجی بر روی شبکه موبایل و سایر شبکه ها می شود.

تنظیمات پیش‌ بارگذاری کش

تنظیمات پیش بارگذاری لینک ها

پیش‌ دریافت درخواست DNS

تنظیمات بهینه سازی دیتابیس

یکی از عواملی که باعث کاهش زمان لود شدن وب سایت و بهبود عملکرد آن می شود، داشتن پایگاهی بدون اطلاعات اضافه می باشد. یکی از ویژگی های افزونه WP Rocket در دسترس قرار دادن مجموعه ای اختصاصی برای بهینه سازی پایگاه داده و حذف اطلاعات اضافی می باشد. همچنین این ابزار قادر می باشد تا کلیه بهینه سازی های ذکر شده را برای دیتابیس انجام دهد:

قابلیت حذف پیش‌ نویس پست ها (بازبینی‌ها – پیش نویس خودکار – نوشته‌های زباله دان)

قابلیت حذف دیدگاه‌ ها (دیدگاه‌های اضافه – دیدگاه‌های زباله‌دان)

قابلیت حذف داده‌ های گذرا

قابلیت حذف پایگاه داده (بهینه سازی جداول دیتابیس)

فعال سازی پاک‌ سازی خودکار

تنظیمات بهینه سازی Heartbeat وردپرس

قابلیت کاهش یا غیرفعال کردن بهینه سازی Heartbeat

قابلیت  وضعیت رفتار در پس زمینه

قابلیت تغییر وضعیت رفتار در ویرایشگر نوشته

قابلیت تغییر وضعیت رفتار در frontend

 

همچنین از سایر ویژگی های افزونه WP Rocket میتوان به رابط کاربری آسان، قابلیت فشرده سازی Gzip، بهینه سازی فونت های گوگل، لود شدن نقشه وب سایت، امکان درون ریزی و برون ریزی تنظیمات، سازگاری با افزونه های فروشگاه ساز edd و ووکامرس، امکان کش اختصاصی برای موبایل ها، پشتیبانی از وب سایت های دارای چندین زبان و قابلیت کش مرورگر می باشد.

 

تاثیر افزونه راکت در سئو وب سایت چیست؟

سئو فرآیندی می باشد که با طی کردن روند آن می توان به ارتقاء وب سایت و کسب رتبه برای آن کمک کرد. همان طور که می دانید برای کاربران یک وب سایت، کیفیت سرعت آن وب سایت بسیار مهم می باشد و یک وب سایت برخوردار از سرعت خوب با ترافیک فوق العاده زیادی مواجه می شود.

همچنین اگر وب سایتی به سختی بارگذاری شود نرخ پرش توسط کاربران به شدت افزایش می یابد.

بنابراین بدیهی است که سرعت سایت روی سئو یا بالا آمدن و افزایش ترافیک شما تاثیرگذار می باشد.

 

آموزش کار با افزونه راکت

برای کار با افزونه راکت پس از نصب آن در وب سایت خود باید در قسمت پیشخوان وب سایت وردپرسی خود به منوی افزونه ها رفته و گزینه افزودن را بزنید. پس از آن روی دکمه بارگذاری افزونه کلیک کنید. در این صورت بخش های مربوط به آپلود افزونه را مشاهده می کنید.

حالا فایل افزونه را با کمک گزینه انتخاب فایل انتخاب کنید و پس از آن روی دکمه هم اکنون کلیک کنید.

برای این کار باید چند لحظه ای صبر کنید تا افزونه نصب شود و از حالت فشرده خارج شود. در نهایت روی دکمه فعال سازی افزونه کلیک کنید. حالا منویی با نام  به منوی تنظیمات در پیشخوان وردپرس اضافه می شود که باید روی آن کلیک کنید تا صفحه اصلی افزونه راکت وردپرس را مشاهده کنید.

در این بخش جزئیات و راهنمای افزونه نمایش داده می شود. در این قسمت گزینه ای مربوط به عملیات سریع مشاهده می کنید که می توانید با استفاده از آن در هر زمانی که خواستید به حذف فایل های کش شده بپردازید.

 

جمع بندی

افزونه WP Rocket یا راکت یکی از قدرتمند ترین افزونه ها برای افزایش سرعت وردپرس می باشد که بسیار بر روی نحوه بارگذاری و لود شدن وب سایت تاثیر به سزایی می گذارد. می دانید که لازمه نگه داشتن کاربر در وب سایت، برخورداری از سرعت مناسب در وب سایت می باشد بنابراین با افزونه راکت می توانید به افزایش سرعت سایت خود کمک کنید.

البته فراموش نکنید که تنها فعال سازی و طی کردن مراحل در این افزونه برای افزایش سرعت سایت کافی نیست؛ بلکه باید در کنار رعایت تمامی موارد سئو، محتوایی با کیفیت در چارچوب اصول سئو تولید کرد تا به نتیجه مطلوب رسید.

بهتر است در کنار فعال سازی و پردازش به افزونه راکت با بهترین متخصصان سئو در مشهد نیز در ارتباط باشید تا بتوانید در بهبود سئو وب سایت خود تاثیر بسزایی بگذارید.