از جمله رایج ترین انواع لیفتراک، می توان به لیفتراک دستی، لیفتراک برقی، لیفتراک دیزلی و لیفتراک دوگانه سوز اشاره کرد. در این مقاله از مجله اینترنتی دیما به بررسی و معرفی انواع لیفتراک میپردازیم.

لیفتراک چیست؟

لیفتراک وسیله‌ای است که دو شاخک در جلوی خود دارد و از آن برای بالا و پایین بردن وسایل و همچنین جابه‌جایی آن‌ها استفاده می‌شود.

این ماشین دارای یک دکل، شاخک و الحاقیات است که با توجه به نوع فعالیت آن‌ها در انبار کردن بار، حمل‌ونقل و جابجایی طراحی و ساخته می‌شود.

لیفتراک که به نام چنگال کامیون نیز شناخته می شود، یک کامیون صنعتی موتوردار است که برای بلند کردن و جابجایی کالاها روی پالت در محوطه انبار، تأسیسات ذخیره سازی و مرکز توزیع استفاده می شود. بسته به طراحی، برخی از لیفتراک ها به اپراتورها اجازه می دهند در هنگام رانندگی یا کار با دستگاه بنشینند.

 

کاربرد لیفتراک

لیفتراک ها در انواع و ظرفیت های بار متعددی موجود هستند. در یک انبار معمولی، بیشتر لیفتراک ها دارای ظرفیت باری بین یک تا پنج تن هستند. لیفتراک های بزرگتر ظرفیت بالا بردن بار تا وزن ۵۰ تن را هم دارند که برای کاربردهایی همچون حمل کانتینرهای سنگین استفاده می شوند. از جمله رایج ترین انواع لیفتراک، می توان به لیفتراک دستی، لیفتراک برقی، لیفتراک دیزلی و لیفتراک دوگانه سوز اشاره کرد.

 

انواع مدل های لیفتراک

لیفتراک های وزنه تعادل

یکی از معروف ترین و متداول ترین نمونه های لیفتراک، دستگاه لیفتراک وزنه تعادل می باشد. این نوع لیفتراک ها به گونه ای هستند که اپراتور زمانی که پشت آن می نشیند، در پشت دستگاه یک وزنه تعادلی برای برقراری وضعیت تعادل وجود دارد و با استفاده از چنگال هایی که در جلوی دستگاه هستند، بار را می تواند جابه جا کند.

انواع مختلفی از لیفتراک های وزنه تعادل تولید می‌شود که با استفاده از سوخت هایی مانند بنزین، گاز مایع و نیروی برق فعالیت می ‌کنند. هر کدام از این دستگاه ها از معایب و مزایایی برخوردار می باشند. برای مثال لیفتراک دیزلی و لیفتراک بنزینی_ گازی در مقایسه با لیفتراک های برقی از سرعت بیشتری برخوردار هستند و دارای ظرفیت‌های بالاتری جهت جابجایی بار می باشند. اما برای رعایت موارد بهداشتی بهتر است که از لیتراک های برقی در محیط های کوچک استفاده نمود. این لیفتراک ها در دو نوع چهار چرخ و سه چرخه تولید می شوند و نوع چهار چرخ آن، دارای استفاده بیشتری است.

لیفتراک و قطعات لیفتراک استاندارد:

لیفتراک و قطعات لیفتراک استاندارد به اسم لیفتراک نشسته نیز شناخته می شود. این لیفتراک ها و قطعات لیفتراک، لیفتراک هایی هستند که بیشتر افراد به محض فکر کردن به لیفتراک و قطعات لیفتراک، به یاد آنها می افتند. این لیفتراک ها و قطعات لیفتراک با انواع سوخت، تایر و ظرفیت های وزن متفاوت، ارتفاع گوناگون و انواع ملحقات و قطعات لیفتراک در دسترس همه می باشند.

لیفتراک های کوچکتر از 3000 پوند تا 4000 پوند مانند اسب بارکش بسیاری از انبارخانه ها می باشند. لیفتراک هایی هستند که برای استفاده در راهرو پهن کاربرد دارند که نیازمند یک راهرو 11 اینچی می باشند که در آن به راحتی بچرخند. عرض راهرو ها با اندازه لیفتراک و قطعات لیفتراک و شعاع گردش و اندازه بار قابل حمل لیفتراک با یکدیگر باید متناسب باشند.

انتخاب ها و ملحقات و قطعات لیفتراک در دسترس، شامل تغییر کناره ها ، تغییر چنگک ها ، گیره ها و بست های هیدرولیکی و ملحقات صفحه های لغزنده می باشد. صفحه لغزنده یک قطعه ی استاندارد در بسیاری از لیفتراک ها می باشد. ( یک لیفتراک بدون صفحه لغزنده وجود ندارد. ) لیفتراک ها و قطعات لیفتراک استاندارد معمولا برای ارتفاع بار کمتر از 20 فوت استفاده می شوند.

لیفتراک دیزل

توصیه میشود که در محیط های باز از لیفتر‌اک های دیزل استفاده شود چون هنگام استفاده از این نوع لیفتر‌اک ها بخار دیزل و اگزوز در فضای آزاد پراکنده میشود.

برای استفاده از لیفتر‌‌اک های دیزل و کاهش انتشار گازهای مضر در محیط های بسته میتوان از کاتالیزورها و تصفیه کننده های اگزوز استفاده کرد.

 قیمت انواع لیفتراک

مزایای استفاده از لیفتراک های دیزل

  • موتورهای دیزلی در مقایسه با موتورهای LPG کارایی بیشتری دارد همچنین مخزن سوخت ۵۰ لیتری لیفتر‌اک دیزل راندمان بیشتری نسبت به کپسول گاز ۱۸ کیلوگرمی لیفتر‌اک گازی دارد.
  • لیفتراک 3 تن دیزل در مقایسه با لیفتر‌اک های گازسوز در سراشیبی و انجام امور سنگین قدرتمندتر عمل خواهد کرد.

معایب استفاده از لیفتراک های دیزل

  • گازهای خروجی لیفتر‌اک های دیزل برای افرادی با بیماری های خاص بسیار مضر میباشد.
  • در صورت استفاده از لیفتر‌اک های دیزل در محیط های بسته ممکن است آلارم های دود فعال شود.
  • لیفتر‌اک های دیزل اندازه ی بزرگی دارند که به همین جهت به فضای بیشتری برای کار نیاز دارند البته این مشکل مربوط به محیط های بسته میباشد و در محیط های باز مشکلی وجود ندارد.
  • لیفتر‌اک های دیزل در مقایسه با لیفتر‌اک های برقی قیمت اولیه کمتری دارند فقط معمولا کمی بیشتر از دستگاه دوگانه سوز قیمت دارند.
  • هزینه های تعمیر و نگهداری لیفتر‌اک های دیزل در مقایسه با لیفتر‌اک الکتریکی بیشتر و از یک لیفتر‌اک دوگانه سوز کمتر است.