به دلیل قطعی های اخیر برق، نوسانات الکتریکی - علت اصلی آسیب به قطعات الکتریکی - بیش از هر زمان دیگری برای مصرف کنندگان مشکل ساز شده است. استفاده از محافظ الکتریکی در این شرایط، همراه با افزایش هزینه قطعات الکتریکی، می تواند به جلوگیری از صدمات احتمالی کمک کند. برای اینکه بهتر بفهمید محافظ الکتریکی چیست و چگونه می تواند از وسایل برقی محافظت کند، این مقاله راهنمای خرید را گردآوری کرده ایم. مجله اینترنتی دیما را دنبال کنید.

خرید محافظ برق
محافظ برق چه کاری انجام می دهد و به چه منظور؟


محافظ برق ابزاری است که از تجهیزات الکتریکی در برابر نوسانات زیاد برق محافظت می کند. وظیفه محافظ برق این است که از رسیدن نوسانات برق به دستگاه ها جلوگیری کند. نوسانات برق توسط پدیده های طبیعی مانند رعد و برق یا در زمان اوج بار که فشار زیادی بر روی شبکه برق وجود دارد، ایجاد می شود. به عنوان مثال، استفاده از وسایل برقی با مصرف برق بالا، مانند دستگاه جوش، ممکن است باعث نوسان برق در خانه شود. اگر محافظ برقی برای وسایل برقی خود ندارید، توصیه می شود در آن زمان تمام وسایل برقی ظریف را از برق بکشید.


هنگام خرید محافظ برقی چه جزئیاتی را باید در نظر بگیریم؟


هنگام بازدید از فروشگاه لوازم برقی، محافظ های الکتریکی مختلف با قیمت ها و تعداد پریزهای مختلف وجود دارد. قبل از خرید باید درک اولیه ای از لوازم الکتریکی خود داشته باشید تا مشخص کنید کدام محافظ الکتریکی برای آنها مناسب است. در متن زیر به این داده ها و سایر نکات مهم در مورد خرید محافظ برق اشاره می کنیم.

قدرت خروجی


محافظ های الکتریکی قدرت خروجی خاصی دارند که با واحدهای ولت آمپر یا وات نشان داده می شود (مقدار وات از ضرب ولت و آمپر به دست می آید). به عنوان مثال، یک محافظ برق خانگی ۲۵۰۰ وات می تواند حداکثر خروجی ۲۵۰۰ وات را ارائه دهد. اگر فقط یک دستگاه پرقدرت را که 2500 وات مصرف می کند وصل کنید، تمام توان آن را مصرف کرده اید. به همین دلیل است که توصیه نمی شود دستگاهی با مصرف برق بالا مانند جاروبرقی را به محافظ برق رایانه، تجهیزات صوتی و تصویری وصل نکنید.


نوع و تعداد پریزها


بسته به نوع استفاده و طراحی، محافظ ها ممکن است یک یا چند سوکت داشته باشند. هنگام انتخاب بهترین محافظ برق موجود در بازار، باید تعداد وسایل الکتریکی را که می توان برای اتصال وسایل مختلف متصل کرد، در نظر گرفت. علاوه بر این، طراحی قاب سوکت بسیار مهم است. باید به گونه ای انجام شود که هنگام اتصال دوشاخه برق، مزاحم خانه های همسایه نباشد. برای جلوگیری از رسیدن بچه ها به پریز و برق گرفتگی، برخی افراد نیز فکر می کنند داشتن محافظ کودک در پریز مهم است. هنگام خرید محافظ برق به نوع تیغه هایی که مقاومت و کیفیت خوبی دارند توجه کنید. عامل مهم دیگر نوع آن است تیغه های مورد استفاده در پریز برق

تیغه های آهنی به گفته متخصصان این حوزه دوام و مقاومت بیشتری نسبت به تیغه های برنجی دارند.


طول کابل


در مورد خرید محافظ برق، طول کابل یکی از مهمترین ملاحظات است. خرید یک محافظ مناسب بدون کابل منطقی است اگر قبلاً ندارید زیرا برخی از محافظ ها به صورت یکپارچه و بدون کابل طراحی شده اند. با این حال، اگر قصد جابجایی محافظ را دارید یا اگر فضای زیادی بین دستگاه و پریز برق وجود دارد، باید به خرید محافظ کابل فکر کنید.

همیشه سعی کنید طول کابل را بیشتر از آنچه نیاز دارید داشته باشید تا در صورت جابجایی یا اضافه کردن دستگاه های جدید، کابل خالی نشوید. اکثر حفاظ های برق موجود در بازار امروزه با کابل های 1 نقطه 5، 3 و 5 متر تولید می شوند. علاوه بر این، طول سیم و روکش را بین مدل‌ها مقایسه کنید تا مطمئن شوید که در صورت کشیده شدن یا فشرده شدن کابل به راحتی ترک نمی‌خورد و در طول زمان نگه می‌دارد.


زمان تاخیر


زمان تأخیر اولیه محافظ ها بسته به توان و مداری که در نظر گرفته شده است متفاوت است. هنگام انتخاب زمان تاخیر اولیه، که بستگی به نوع دستگاه مورد استفاده دارد، باید نوع دستگاه حفاظت الکتریکی در نظر گرفته شود. محافظ های برقی دارای زمان تاخیر اولیه هستند تا بتوانند برق را در حالت پایدار و استاندارد نگه دارند زیرا ولتاژ در اولین لحظات وصل شدن برق پس از قطع شدن برق می تواند تا 2000 ولت افزایش یابد و باعث شود وسایل برقی خانه به حالت عادی برسند. سوختن به دستگاه تحویل دهید. زمان تأخیر محافظ برق برای اکثر دستگاه‌های صوتی و تصویری مانند رایانه و تلویزیون تقریباً 30 ثانیه تا 1 دقیقه است، اما برای لوازم الکتریکی سنگین‌تر مانند کولر و یخچال تقریباً 4 تا 6 دقیقه است. دلیل این امر این است که گاز داخل کمپرسور فرصت خنک شدن دارد و از سوختن آن با شروع ناگهانی کمپرسور جلوگیری می کند.

ترکیب و کیفیت بدنه


هنگام خرید باید به دنبال محافظ برقی با کیفیت بدنه بالا باشید زیرا جنس بدنه محافظ ها تاثیر بسزایی در دوام و ایمنی آنها دارد. تقریباً تمام محافظ های الکتریکی از پلاستیک ساخته شده اند و پلاستیک ABS بهترین کار را برای این منظور دارد. پلاستیک ABS به دلیل مقاومت حرارتی بالا و خاصیت ضد اشتعال، می تواند از یک فاجعه احتمالی جلوگیری کند. سپرهای دیگر از PC یا پلی کربنات ساخته شده اند که بهتر از ABS در برابر حرارت مقاومت می کند و می تواند به محافظت در برابر آتش کمک کند.


گارانتی و برند قابل اعتماد


با توجه به هزینه بالای وسایل برقی خانگی مانند تلویزیون و یخچال، ترجیحاً از محصولات باکیفیت برای محافظت از وسایل برقی استفاده شود که کار ظریف و حیاتی دارند. بنابراین بهتر است در هنگام خرید محافظ ولتاژ برق از برندهای معتبر و با سابقه معتبر استفاده کنید. در نظر بگیرید گارانتی محصول نیز به این دلیل که احتمال آسیب دیدن آن زیاد است و نیاز به تعویض یا تعمیر دارد.

 

چه سطح حفاظتی برای دستگاه های مختلف مناسب است؟


همانطور که در قسمت قبلی راهنمای خرید حفاظ برقی به آن اشاره شد، دستگاه های الکتریکی مختلف هر کدام محافظ های الکتریکی مخصوص به خود را دارند. برای بهبود عملکرد و حفاظت، باید محافظ های خاصی برای هر یک از این دستگاه ها تهیه شود. مشخصات محافظ های الکتریکی مناسب برای هر دستگاه الکتریکی در قسمت زیر معرفی شده است.

 

محافظ برق ایده آل کامپیوتر چیست؟


به طور کلی محافظ برق کامپیوتر که در بازار به عنوان محافظ صوتی و تصویری نیز شناخته می شود، در محدوده 1000 تا 2500 وات کار می کند. کلید روشن/خاموش این محافظ ها بی سیم یا سیمی است و هر دو را به همراه دارند. بنابراین، اگر می خواهید در مصرف برق صرفه جویی کنید، یک کامپیوتر یا یک دستگاه صوتی و تصویری بخرید.

کدام محافظ الکتریکی برای یخچال بهتر عمل می کند؟


به طور کلی، یخچال ها باید به طور مداوم در طول روز روشن باشند و برای کارکردن به برق بین 2000 تا 3000 وات نیاز دارند. در نتیجه لازم است به آنها محافظ برق داده شود. به همین دلیل محافظ های برقی یخچال و فریزر در بازار موجود است. با این حال، توصیه می شود که توان آنها بین 2000 تا 3000 وات باشد.

از چه نوع محافظ برقی برای تلویزیون خود استفاده کنم؟


با توجه به اینکه مردم از تلویزیون در کنار سایر وسایل صوتی و تصویری مانند دستگاه های دیجیتال، سینمای خانگی و غیره استفاده می کنند، تعداد سوکت ها در محافظ آنها بسیار مهم می شود. مانند رایانه ها، تلویزیون ها به برق ورودی زیادی نیاز ندارند، بنابراین محافظ های صوتی و تصویری با توان بین 1000 تا 2500 وات باید کافی باشند.

کدام محافظ الکتریکی برای کولر بهتر است؟


با این حال، کولرها انرژی بسیار بیشتری مصرف می کنند و منابع بیشتری را نسبت به سایر موارد موجود در این لیست مصرف می کنند. مطمئن شوید محافظی که برای کولرها و پکیج های گازی انتخاب می کنید از کیفیت و دوام عالی برخوردار باشد. برای محافظت از کولر گازی، ممکن است ایده خوبی باشد که یک محافظ مخصوص برای واحدهایی با محدوده توان 3000 تا 5000 وات تهیه کنید.

آیا باید محافظ برق بخریم؟


مهم ترین توصیه ها برای انتخاب محافظ برق با کیفیت در این مقاله همراه با عوامل موثر در خرید محافظ برق ارائه شده است. بدون شک سرمایه گذاری روی محافظ برق ضروری است و در صورت بی توجهی به این مشکل ممکن است آسیب دائمی به همراه داشته باشد. به همین دلیل، ترجیحاً بر اساس بودجه و تجهیزات الکتریکی خود، محافظ های برقی برتر موجود را انتخاب کنید. لطفاً نظرات خود را در مورد عواملی که فکر می کنید هنگام انتخاب محافظ برق مهم هستند و همچنین ویژگی هایی که به دنبال آن هستید، با ما در میان بگذارید.