منابع جریان را می توان به برق تک فاز (1 فاز) و برق سه فاز (3 فاز) طبقه بندی کرد. برق تک فاز عموماً در مکان هایی که تقاضای برق کم است استفاده می شود. به طور خلاصه، این مجموعه کوچکی از تجهیزات است. برق سه فاز بارهای سنگینی را حمل می کند و می تواند ماشین های بزرگ را در کارخانه ها راه اندازی کند.
وقتی صحبت از برق تک فاز و سه فاز می شود، تفاوت اصلی این است که اولی برای نیازهای برق خانگی و دومی برای راه اندازی ماشین آلات سنگین استفاده می شود. در این مقاله از مجله اینترنتی دیما بلاگ تفاوت ها را مورد بحث قرار می دهد تا بدانید برق سه فاز چیست و چگونه کار می کند.

برق تک فاز در مقایسه با برق سه فاز: تفاوت ها در چیست؟
برق تک فاز چیست و چه ویژگی هایی دارد؟


در روشنایی تک فاز، ولتاژ تغذیه به طور همزمان تغییر می کند. به طور کلی به جریان تک فاز «برق مسکونی» می گویند زیرا بیشتر در منازل استفاده می شود. وقتی صحبت از توزیع برق می شود، اتصال تک فاز از سیم های نول و فاز استفاده می کند. سیم خنثی به عنوان وسیله ای برای بازگشت جریان عمل می کند و سیم های فاز بار را حمل می کنند.
در اتصال تک فاز ولتاژ از 230 ولت شروع می شود و فرکانس آن حدود 50 هرتز است. از آنجایی که ولتاژ در یک اتصال تک فاز به طور مداوم در حال افزایش و کاهش است، جریان ثابتی را نمی توان به بار تحویل داد. بیایید در مورد مزایا و معایب استفاده از برق تک فاز بحث کنیم.


مزایای برق تک فاز


اتصالات تک فاز برای کاربردهای خانگی و مسکونی طراحی شده اند. زیرا اکثر وسایل الکترونیکی مانند تلویزیون، خرید محافظ برق ،چراغ، پنکه، یخچال و غیره برای کارکردن به مقدار کمی برق نیاز دارند.
عملیات اتصال تک فاز ساده و متداول است. این شامل یک واحد فشرده و سبک است که در آن جریان عبوری از سیم ها با افزایش ولتاژ کوچکتر می شود. با کاهش توان خود، اطمینان حاصل می کند که برق در یک اتصال تک فاز به بهترین وجه کار می کند و انرژی را به طور موثر منتقل می کند. اتصال تکفاز با واحدهای تا 5 اسب بخار بهترین کار را دارد.


معایب برق تک فاز


تجهیزات سنگین مانند موتورهای صنعتی و سایر ماشین ها را نمی توان با منبع تغذیه تک فاز راه اندازی کرد. موتورهای کوچک کمتر از یک کیلووات نمی توانند با یک منبع تغذیه تک فاز کار کنند زیرا هیچ گشتاور راه اندازی مورد نیاز موتور وجود ندارد. بنابراین تجهیزات اضافی به نام استارت موتور برای کارکرد روان موتور مورد نیاز است.

برق سه فاز چیست و چه ویژگی هایی دارد؟


اتصال سه واحد به شما سه عملکرد مختلف برق را می دهد. بنابراین فرآیند سه مرحله ای چگونه کار می کند؟ هر شاخه از جریان می تواند به حداکثر ولتاژ برسد و با یک سوم زمان تکمیل شده در یک سیکل از هم جدا می شود. به طور خلاصه، ولتاژ سومین اتصال تغذیه ثابت می ماند. و هرگز به صفر نمی رسد.

اگر از تجهیزات سنگین استفاده می کنید، درک الکتریسیته سه بعدی و نحوه عملکرد آن بسیار مهم است.
شما به سه هادی در کنار هادی خنثی در یک اتصال سه فاز نیاز دارید. کابل های هادی 120 درجه از هم فاصله دارند. علاوه بر این، می توانید دو نوع پیکربندی را در منابع اتصال سه فاز پیدا کنید: Star و Delta. پیکربندی مدار ستاره به یک سیم زمین و خنثی نیاز دارد.

پیکربندی مدار مثلث نیازی به سیم خنثی ندارد. علاوه بر این، تجهیزات مختلف ولتاژ بالا می توانند از قدرت پیکربندی مدار مثلث استفاده کنند. در اینجا به بررسی مزایا و معایب استفاده از منبع تغذیه سه فاز می پردازیم.


مزایای برق سه فاز


برای راه اندازی موتورهای صنعتی سنگین نیازی به استارت اضافی ندارد، زیرا قدرت کافی برای تامین گشتاور مورد نیاز را دارد.
ماشین‌های بزرگ به نحو احسن کار می‌کنند. بارهای صنعتی و تجاری به دلیل نیاز به انرژی بالا، اتصالات سه فاز را ترجیح می‌دهند.
با افزایش تعداد فازها در یک سیستم الکتریکی، ولتاژ الکتریکی سه فاز صاف تر می شود.
اتصال سه فاز به مواد رسانای زیادی برای انتقال نیرو نیاز ندارد. بنابراین، از نظر یک راه حل اقتصادی، اتصال سه فاز اقتصادی تر است.


معایب برق سه فاز


بزرگترین عیب اتصال سه فاز این است که نمی تواند بار را تحمل کند. به این ترتیب، می تواند به تجهیزات آسیب برساند و احتمال تعمیرات پرهزینه را افزایش دهد. این به این دلیل است که قطعات جداگانه گران هستند.
از آنجایی که ولتاژ دستگاه بسیار بالا است، تامین سه فاز نیاز به هزینه های عایق بالایی دارد. عایق با ولتاژ متفاوت است و اندازه سیم بستگی به توزیع الکتریکی دارد.


تفاوت بین برق تک فاز و سه فاز چیست؟


در اینجا به تفاوت های مهم برق تک فاز و سه فاز اشاره می کنیم.
در اتصال تک فاز، جریان از یک هادی تک فاز عبور می کند. از طرف دیگر یک اتصال سه فاز از سه هادی مجزا تشکیل شده است که برای انتقال برق مورد نیاز است.
در یک سیستم برق تک فاز، ولتاژ می تواند به 230 ولت برسد. اما در یک اتصال سه فاز، می تواند تا 415 ولت را حمل کند.
برای جریان روان در اتصال تک فاز به دو سیم مجزا نیاز دارد. یکی نشان دهنده خنثی و دیگری نشان دهنده فاز است. اینها برای تکمیل مدار مورد نیاز هستند. با اتصال سه فاز، سیستم برای تکمیل مدار به یک سیم خنثی و سیم های سه فاز نیاز دارد.
حداکثر توان از طریق یک اتصال سه فاز در مقایسه با یک منبع تغذیه تک فاز منتقل می شود.
اتصال تک فاز با دو سیم یک شبکه ساده را تشکیل می دهد. اما شبکه در اتصال سه فاز پیچیده است زیرا چهار سیم مختلف وجود دارد.
از آنجایی که اتصال تک فاز دارای سیم تک فاز است، اگر اتفاقی در شبکه بیفتد، کل منبع تغذیه قطع می شود. با این حال، در یک منبع تغذیه سه فاز، اگر برای یک فاز اتفاقی بیفتد، فازهای دیگر همچنان کار می کنند. بنابراین قطع برق وجود ندارد.
از نظر کارایی، اتصال تک فاز کمتر از اتصال سه فاز است. این به این دلیل است که یک منبع تغذیه سه فاز به هادی کمتری نسبت به منبع تغذیه تک فاز برای آن مدار نیاز دارد.


خلاصه


بنابراین وقتی صحبت از منبع تغذیه تک فاز و برق سه فاز می شود، اتصال برق مسکونی نیازی به اتصال سه فاز ندارد زیرا همه لوازم خانگی به چنین اتصالی نیاز ندارند. با این حال، اگر وسایل سنگین در خانه شما وجود دارد، ممکن است به اتصال سه فاز نیاز داشته باشید.