خب، به بخش جذاب مقاله رسیدیم. بیایید ببینیم اصلا اینهمه سر و صدا برای چیست و این ریچ اسنیپت ها چه تاثیری روی سئو سایت شما دارند.

جلسه اول دوره 70 ساعته سئو سایت ما همیشه رایگان است. اگر در این جلسه رایگان حضور پیدا کرده باشید، میدانید که به عنوان یکی از اولین و پایه ای ترین نکات آموزش سئو در مشهد ، از موضوعاتی به اسم:

  • نرخ کلیک
  • نرخ پرش
  • و زمان ماندگاری کاربر

صحبت میکنم. در همین جلسه است که میگویم:

هر چه کاربران بیشتری در نتایج جستجو روی وب سایت شما کلیک کنند، نرخ کلیک صفحه افزایش پیدا کرده و رتبه تان بهتر میشود.

البته در این بین نقش نرخ پرش و زمان ماندگاری هم پررنگ است. در هر حال، علاوه بر عنوان جذاب، چیز دیگری که میتواند باعث افزایش نرخ کلیک صفحات سایت شما شود، دقیقا همین ریچ اسنیپت ها هستند.

بنابراین در حالت عادی، تاثیر ریچ اسنیپت ها به طور مستقیم روی سئو، یک تاثیر مثبت است. اما در ادامه و اواخر همین دوره و در مباحث مربوط به سئو خارجی، در مورد برندسازی صحبت میکنم. در این مبحث از این حرف میزنم که:

وقتی کاربر به دلیل شناخته شده بودن برند شما، ترجیح میدهد از بین سایت های صفحه اول دقیقا روی وب سایت شما کلیک کند، باز هم نرخ کلیک افزایش پیدا کرده و رتبه بهتری میگیرید.

اما ریچ اسنیپت چه ربطی به این دارد؟ خب در واقع زمانی که ظاهر سایت تان در صفحه اول به خاطر اسنیپت جذاب نسبت به دیگر سایت ها متفاوت باشد، حتی اگر کاربر وارد آن نشود، به دلیل ظاهر متفاوت نام برند شما را به خاطر میسپارد. این موضوع میتواند در جستجوهای بعدی باعث شود کاربر در نهایت سایت شما را انتخاب کرده و نرخ کلیک را افزایش بدهد. اینهم از تاثیر غیر مستقیم ریچ اسنیپت ها روی سئو سایت.

چطور باید به سایت خود Rich Snippet اضافه کنیم؟

بگذارید اول فرآیند را به شما توضیح داده و در مورد کل قضیه ریچ اسنپیت ها روشن تان کنم، سپس به سراغ نحوه قرار دادن ریچ اسنیپت در سایت میرویم.

ببینید در حالت عادی، گوگل توانایی کمی در شناخت نوع و جزئیات صفحات شما دارد. یعنی نمیتواند به خوبی درک کند که نویسنده این صفحه کیست؟ کاربران چه امتیازی به آن داده اند؟ اصلا محتوای صفحه در مورد چه چیزی است و… .

در ادامه و با توجه به اینکه شناخت هر چه بهتر صفحات سایت یکی از نیازهای اصلی گوگل بود، نوعی از کدها را همراه با دیگر موتورهای جستجو مثل بینگ و یاهو به وجود آورد.

این کدها که توسط همه موتورهای جستجو شناخته و تایید میشوند، به ربات های آنها در شناخت بهتر صفحات کمک میکنند. نام آنها “داده های ساختار یافته” یا استراکچر دیتا (Structured Data) است.

مثلا در حالت عادی گوگل توانایی زیادی در شناخت محتوای این مقاله ندارد. اما کافی است داده های ساختار یافته را به کدهای آن اضافه کنم تا به گوگل بگوید:

  • این یک مقاله است،
  • تا الان x عدد نظر مثبت و منفی از کاربران گرفته،اما این کدها دقیقا چه هستند؟

Structured Data

بالاتر هم گفتم، استراکچر دیتاها، یک سری کد هستند که با قرار گرفتن بین کدهای html صفحه شما، به گوگل اطلاعات بیشتری در مورد محتوای صفحه میدهند. مثلا کد پایین را ببینید:

“name”: “ali mohammadi”

اسمی که در این کد در مقابل عبارت name در صفحه شما نوشته میشود، به عنوان سازنده این محتوا در نظر گرفته شده و به کاربران در نتایج نمایش داده خواهد شد.

نکته مهم اینجاست که استراکچر دیتاها خودشان چند نوع مختلف هستند. یعنی همانطور که شما برای طراحی یک وب سایت میتوانید از کدهای برنامه نویسی مثل php ،python ،asp و… کمک بگیرید، برای افزودن استراکچر دیتاها هم میتوانید یکی از این 4 نوع کد و استاندارد را استفاده کنید:

  • RDFa
  • Microformats
  • Microdata
  • JSON-LD

هر کدام از اینها نوعی از استانداردها هستند که میتوانند مورد استفاده قرار بگیرند. البته معروف ترین استاندارد، کدهای اسکیما هستند که زیر دسته microdata قرار میگیرند. البته خود گوگل و دیگر موتورهای جستجو پیشنهاد به استفاده از کدهای json-ld میکنند.

نکته: با توجه به اینکه شما با اضافه کردن استراکچر دیتاها به گوگل در شناخت بهتر سایت کمک میکنید، گوگل علاوه بر مزیت های بالا، مقداری هم قدرتسئو سایت تان را افزایش میدهد. پس میتوان گفت ریچ اسنیپت ها به این طریق هم روی سئو سایت تان تاثیر مثبت میگذارند.

منبع: فارین آکادمی