همه صاحبان مشاغل برای فروش و کسب درآمد بیشتر شروع به تبلیغات می کنند. بخش بزرگی از این تبلیغات در بسترهای مجازی انجام می شود. به عنوان مثال، در قالب تبلیغات، در پلتفرم هایی مانند اینستاگرام. اما مهمتر از آن، چگونه بفهمیم کدام پلتفرم یا بنر بیشترین کمپین را دارد؟ برای این کار باید از لینک های UTM استفاده کنیم تا بتوانیم تمام اطلاعات یک صفحه یا پست را بررسی کنیم. در ادامه این مقاله، لینک های UTM را معرفی کرده و نحوه ایجاد آنها را بررسی می کنیم. به ما بپیوند.

UTM چیست؟


پیوندهای UTM با افزودن یک قطعه کد به انتهای پیوندی که می خواهیم تأیید کنیم ایجاد می شود. وقتی این کد به انتهای لینک اضافه می شود، می توانید آمار تمام کلیک های روی آن را بررسی کنید و متوجه شوید که ترافیک وارد شده به سایت شما از کجا می آید. بازاریابان این متن را بر اساس صفحه ای که می خواهند بازدید کنند تنظیم می کنند تا موفقیت آن صفحه را در کمپین های تبلیغاتی خود پیگیری کنند.


کدهای UTM همچنین به عنوان پارامترهای UTM (برچسب های ردیابی) شناخته می شوند زیرا به شما کمک می کنند ترافیک ورودی وب سایت را از منبع ردیابی و ردیابی کنید. به عنوان مثال، اگر یک کمپین تبلیغاتی (در پلتفرم های مختلف مانند شبکه های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ یا سایر روش های بازاریابی) راه اندازی کرده اید و ترافیک وب سایت شما افزایش یافته است، با مشاهده لینک های UTM متوجه خواهید شد که کدام یک را جذب کرده اید. بیشترین بهره را ببرید شبکه یا پلتفرم بنابراین، وظیفه UTM این است که به شما کمک کند ترافیکی که از صفحات و پست های خاص می آید را کنترل کنید.
UTM مخفف عبارت Urchin Tracking Module است. Urchin یک شرکت نرم افزار تحلیلی است که در سال 2005 توسط گوگل خریداری شد. همه کسانی که با بهینه سازی یا بازاریابی دیجیتال سر و کار دارند در مورد تجزیه و تحلیل اطلاعات دارند و از آن برای تجزیه و تحلیل داده های سایت استفاده می کنند. جالب است بدانید آنالیتیکس محصول همان شرکتی است که گوگل خریده است. پیوندهای UTM در تجزیه و تحلیل استفاده می شود. اکنون که با UTM آشنا شدیم، آیا زمان آن رسیده است که یاد بگیریم چگونه می توانیم این پیوند را ایجاد کنیم؟
ساختار لینک UTM چیست؟
همه ما ساختار لینک ها را می دانیم، مثلا www.rayapars.ir یک لینک ساده است و فقط یک قسمت دارد. اگر بخواهیم تبلیغات طراحی سایت رایا پارس را شروع کنیم باید لینکی که در سایت های مختلف استفاده می کنیم به صفحه طراحی سایت رایا پارس یعنی https://rayapars.ir /mashhad-webdesign لینک شود. این دو لینک نمونه های ساده ای از لینک ها هستند. ممکن است این لینک را روی بنرهای مختلف کمپین قرار دهیم تا کاربران با کلیک بر روی آن وارد صفحه فرود شوند. در چنین حالتی، با تجزیه و تحلیل ترافیک ورودی، تنها متوجه خواهیم شد که کاربرانی که به این صفحه دسترسی داشته اند از کدام منبع آمده اند. اما اگر پارامترهای UTM را در این لینک قرار دهیم، یک فرمت UTM ایجاد کرده ایم.
برای تبدیل این لینک به لینک UTM، سه پارامتر اصلی UTM را به انتهای لینک اضافه می کنیم. این سه پارامتر اصلی منبع، رسانه و نام کمپین هستند. این سه پارامتر به عنوان utm_source، utm_medium، utm_campaign استفاده می شود. برای مثال
http://mahdimehr1.ir/utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaing=nowrooz
بنابراین پیوند UTM دارای دو بخش اصلی است: قسمت اول آدرس صفحه و قسمت دوم شامل پارامترهای UTM است. UTM دارای 5 پارامتر است که 3 تای آن مورد نیاز و 2 تای آن اختیاری است. در زیر هر یک از این پارامترها را به اختصار توضیح می دهیم.
منابع کمپین
منبع کمپین تعیین می کند که ترافیک وب از کجا می آید. به عنوان مثال، ورودی از گوگل یا از شبکه هایی مانند اینستاگرام، تلگرام یا سایت هایی که در آنها گزارش منتشر می کنیم. هر کدام یک منبع در نظر گرفته می شوند، برای مثال: utm_source=google یعنی منبع ورودی گوگل است و utm_source=reportage به معنای ورودی از گزارش است. این پارامتر اجباری است و باید در لینک قرار داده شود.
یک ابزار کمپین
انواع مختلفی از تبلیغات از جمله ایمیل، بنر، تبلیغات کلیکی و غیره وجود دارد. با استفاده از این پارامتر، نوع تبلیغ کمپین و استفاده اجباری آن را مشخص می کنیم. یعنی utm_medium=بنر کلیک های تبلیغاتی روی لینک های UTM را نشان می دهد.
نام کمپین
شما می توانید برای هر کمپین یک نام انتخاب کنید. پارامتر نام در پیوند UTM یک پارامتر ضروری است و باید استفاده شود. برای مثال اگر می خواهید کمپین نوروزی اجرا کنید می توانید نام کمپین nowrooz را انتخاب کنید و در لینک زیر از آن استفاده کنید: utm_campaing=nowrooz که نشان می دهد نام کمپین شما nowrooz بوده است.
علاوه بر این سه پارامتر اجباری، دو پارامتر اختیاری برای UTM وجود دارد که می توانید از آنها برای تجزیه و تحلیل نتایج کمپین با جزئیات و دقت بیشتری استفاده کنید. در ادامه این دو مورد را در نظر می گیریم:
کلمه کلیدی (اصطلاح کمپین)
این پارامتر به ما می گوید که کاربر از چه کلماتی برای ورود به سایت ما استفاده می کند. اگر از Google Ads یا Google Ads استفاده می کنید، این گزینه به این دلیل استفاده می شود که کاربر پس از جستجوی کلمه کلیدی مورد نظر، روی تبلیغ کلیک کرده و به آن صفحه در سایت منتقل می شود. به عنوان مثال یک کمپین در رایا پارس پیاده سازی می شود، کلمه کلیدی طراحی سایت است، اگر بخواهیم کلمه کلیدی را در لینک UTM قرار دهیم، مانند: site_design_utm_term=. در این صورت می توانیم با جستجوی این کلمات کلیدی متوجه شویم که چه کاربرانی از صفحه ما بازدید کرده اند.
محتوای کمپین
این تنظیم اختیاری محتوای کمپین تبلیغاتی را نمایش می دهد. اجازه دهید با یک مثال بیشتر توضیح دهیم. کمپین تبلیغاتی رایا پارس را به مناسبت عید نوروز اجرا کرده ایم که هدف از طراحی سایت بوده است. پارامتر محتوا برای این کمپین: utm_content=webdesign.
چگونه یک لینک UTM ایجاد کنیم؟
برای ایجاد لینک های UTM می توانید از ابزارهای آنلاین استفاده کنید و خودتان می توانید آن را ایجاد کنید. برای ایجاد لینک می توانید از ابزار UTM گوگل استفاده کنید یا افزونه Google Analytics URL Builder را نصب کنید. پس از نصب کافیست به سایتی که می خواهید کمپین را اجرا کنید بروید. با کلیک بر روی این افزونه پنجره ای باز می شود که در آن باید مشخصات کمپین را وارد کنید. یک لینک ایجاد می شود، می توانید آن را کپی کرده و در تبلیغات خود استفاده کنید.
لینک های UTM را به صورت دستی ایجاد کنید
مرجع UTM بسیار ساده است و به صورت دستی قابل انجام است. مراحل انجام این کار به شرح زیر است: ابتدا "?" نشانگر را در انتهای پیوند صفحه مورد نظر خود قرار دهید. شما انگلیسی اضافه کنید: به عنوان مثال:
https://mahdimehr1.ir/mashhadseo/
سپس پارامترهای مورد نظر را به آن اضافه می کنید:
https://mahdimehr1.ir/mashhadseo/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=nowrooz&utm_content=webdesign
این لینک به ما می گوید که منبع واردات کمپین ما گوگل است، نوع تبلیغ ما پرداخت به ازای کلیک (cpc)، نام کمپین نوروز و محصولی که تبلیغ می کنیم طراحی وب سایت است. حال، اگر تحلیل خود را بر اساس هر یک از این پارامترها باز کنیم، می‌توانیم گزارش‌ها را دریافت کنیم و موارد را بررسی کنیم.
چگونه گزارش لینک UTM را از تحلیلگران دریافت کنیم؟
یکی از کاربردهای تجزیه و تحلیل، ردیابی لینک های UTM است. هنگامی که از پیوند UTM استفاده می کنید، اطلاعات آن در قالب Dimension برای تجزیه و تحلیل شما بازیابی می شود. بنابراین، می توانید به سادگی از گزارش تجزیه و تحلیل استفاده کنید یا گزارش خود را بر اساس پارامترهای UTM دقیق تر و دقیق تر کنید. اگر می خواهید این گزارش را بعد از نوشتن آن در تجزیه و تحلیل ببینید، به بخش اکتساب ها بروید و بخش همه کمپین ها را ببینید.
آخرین کلمه
همانطور که در متن ذکر شد، UTM مخفف شرکت نرم افزاری است که گوگل در سال 2005 خریداری کرد و بعدا آنالیتیکس را راه اندازی کرد. هدف اصلی استفاده از لینک های UTM این است که بتوانید به راحتی داده های کمپین تبلیغاتی را تجزیه و تحلیل کنید و بدانید که هر کاربر چگونه وارد سایت شما می شود. به این ترتیب، می توانید بودجه تبلیغاتی خود را روی پلتفرمی خرج کنید که ورودی بیشتری برای شما داشته باشد. در واقع، تله های تبلیغاتی خود را هدف قرار می دهید و از هدر دادن پول و زمان خودداری می کنید.