پانسمان کیست مویی یکی از روش های مراقبتی پس از عمل به حساب می آید که می توان گفت در روند بهبود بیمار نیز نقش دارد. لازم است به این نکته توجه داشته باشید که نحوه پانسمان کردن سینوس پیلونیدال یا همان کیست مویی نسبت به روش درمان آن متفاوت است. 

درمان کیست مویی به دو روش جراحی باز و بسته انجام می شود که پس از جراحی باز زخم باز گذاشته شده تا به خودی ترمیم پیدا کند و باید روزانه پانسمان آن عوض شود ولی در روش بسته نیاز به پانسمان خاصی نیست و فرد باید فقط به خوبی از زخم مراقبت کند. در ادامه به بررسی کامل فیلم شستشوی کیست مویی این دو روش می پردازیم.

انواع پانسمان کیست مویی

در ادامه این مقاله از مجله اینترنتی دیما بلاگ به معرفی انواع روش های پانسمان کیست مویی میپردازیم:

پانسمان کیست مویی در روش جراحی باز

 از یک روز بعد از عمل انجام می شود و خود بیمار قادر به انجام آن نیست. به همین دلیل این کار باید توسط پزشک یا شخص دیگری انجام شود. باید دقت کنید که پانسمان با وسایل کاملا بهداشتی و استرلیزه انجام شود تا باعث ایجاد عفونت در این ناحیه نشود.

مراحل پانسمان بعد از جراحی باز کیست مویی به شرح زیر است:

  • در مرحله اول باید داخل زخم بصورت روزانه با سرم شستشو داده شود
  • سپس باید گاز استریل را داخل زخم قرار دهید
  • در این روش پانسمان کیست مویی باید بین دو تا سه ماه بعد از جراحی و تا زمان بسته شدن زخم ادامه پیدا کند

علاوه بر پانسمان و مراقبت های بعد از عمل، تا زمان خوب شدن کامل زخم مقعد بیمار باید از نشستن زیاد، انجام فعالیت های سنگین و غیره خودداری کند تا زخم کاملا درمان شود. بنابراین جراحی به روش باز علاوه بر عوارض زیاد، دوران نقاهت طولانی دارد که قبل از اقدام به انجام آن باید این موارد را در نظر بگیرید.

پانسمان سینوس پیلونیدال به روش بسته

بعد از عمل بسته کیست مویی خود پزشک محل را تمیز کرده و پانسمان می کند. بهترین زمان ممکن برای برداشتن پانسمان البته با توصیه پزشک 3 روز بعد از عمل است پس طی این مدت به آن دست نزنید.

به طور معمول بعد از جراحی کیست مویی به روش بسته یک درن Drain برای خروج چرک، پسماندهای بعد از عمل، پلاسما و خوناب داخل کیست تخلیه شده گذاشته می شود. 

زمانی که بعد از سه روز برای برداشتن پانسمان و کنترل وضعیت به جراح مراجعه می کنید، او درن را هم خارج می کند. توی این مدت باید مراقب باشید که درن تکان نخورده و از محل خود خارج نشود.

معمولا بعد از برداشتن پانسمان و خروج درن تا زمانی که توده تحریک نشود، خارش یا سوزش ندارید.

حدود 2 هفته پس از عمل پزشک از شما میخواهد مجدد برای کشیدن بخیه ها به او مراجعه کنید. اسکار ناشی از جای بخیه ها به مرور زمان ترمیم پیدا می کند و ممکن است دکتر پمادی هم برای جای آنها تجویز کند.

بعد از برداشتن پانسمان شما می توانید حمام کنید ولی برای برداشتن موهای زائد بهتر است تا 20 روز به زخم زمان دهید. ولی این نکته را فراموش نکنید که تمیز نگه داشتن محل عفونت تخلیه شده ضروری است.

عمل لیزر کیست مویی

یکی از روش‌های جراحی کیست مویی، روش استفاده از لیزر است. این روش یکی از روش‌های بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود. از جمله مزیت‌هایی که دارد، می‌توان احتمال عفونت کمتر، داشتن دوره نقاهت کوتاه‌تر و نیازنداشتن به پانسمان را نام برد. بعد از عمل با لیزر، نشانه‌ای از عمل روی پوست باقی نمی‌ماند و پوست به همان حالت اولیه خود برمی‌گردد.

زمانی‌که از این روش برای درمان کیست مویی استفاده می‌شود، یک منفذ ریز ایجاد می‌کنند. کار این منفذ، تخلیه عفونت و خروج کیست است. از آنجایی‌ که این زخم خیلی کوچک است، نیازی به پانسمان زخم نخواهد بود. البته لازم به ذکر است که درصورت بزرگ‌بودن کیست و یا خروج ترشحات از آن، باید به‌مدت ۳ الی ۴روز زخم را پانسمان کرد. برای انجام درست این کار می‌توان از فیلم پانسمان سینوس پیلونیدال استفاده کرد و به‌صورت اصولی این کار را انجام داد.