ساندویچ پانل یا به اصطلاح عامیانه ساندویچ پنل، ساختاری سبک و مرکبی است و به عنوان یک نوع پوشش یا دیوار با کیفیت و مقاومت بسیار بالا در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد. این محصول شامل دو لایه فولادی در طرفین است و در میان دو لایه، یک لایه نرم تر و انعطاف پذیر به نام عایق قرار دارد. هسته داخلی محصول به صورت عایق و از مواد پلیمری تشکیل شده است. این محصول در قیاس با سایر محصولات سبک تر است. فولاد از ورق گالوانیزه ، ورق آلومینیوم و ورق آلوزینک است که هر کدام از این موارد در قیمت ساندویچ پانل برای هر متر مربع تاثیر دارند. مواد تشکیل دهده هسته از جنس پلیمر هستند که از ترکیب مواردی چون پلی استایرن، پشم شیشه ، پشم سنگ ، پلی یورتان و فوم XPS است و هر کدام خاصیت و کاربرد خاص خود را دارد.

کاربرد ساندویچ پانل، راهنمای انتخاب

کاربرد ساندویچ پانل با توجه به خصوصیات ویژه آن متنوع می‌باشد. نوع ساندویچ پانل باید با توجه به کاربرد و نیاز، شرایط آب و هوایی، محیطی و بودجه انتخاب شود. ساندویچ پنل پلی اورتان با خصوصیات ویژه انتخاب مناسبی برای ساخت سردخانه محصولات غذایی، کارخانه تولید مواد غذایی و کشاورزی هستند. ولی با توجه به قیمت ساندویچ پانل پلی یورتان استفاده از آن برای سقف سوله‌های نگهداری دام و طیور اقتصادی نیست. استفاده از پلی استایرن ضمن برآورده کردن استانداردهای ساخت سوله، مقرون به صرفه است. ساندویچ پانل پلی اورتان با توجه به ضریب عایقی بهتر، در درازمدت با صرفه‌جویی در مصرف انرژی، انتخاب خوبی برای کارخانه صنعتی بزرگ می‌باشد.

ضخامت عایق میانی ساندویچ پانل سقفی باید براساس میزان عایقی موردنظر تعیین گردد. الزاما استفاده از ضخامت بالا نمی‌تواند نتیجه مطلوب را حاصل کند. در شرایطی که بخواهیم از پانل به جای ورق سقف شیروانی استفاده کنیم، ساندویچ پانل اکونومی فولادغرب با عایقی پلی استایرن ۴ سانت که ورق بالای از نوع ورق رنگی بوده و پوشش زیر از جنس کاغذ ضدآب است گزینه‌ای اقتصادی با کارکرد مناسب محسوب می‌شود.

تفاوت ساندویچ پانل سقفی و دیواری به لحاظ ساختار

ساندویچ پانل های دیواری به صورت دو رو ورق ساخته می شوند. ورقه ها از جنس آلومینیوم و گالوانیزه است. اما ورقه های سقفی می توانند به صورت دو رو ورق، یکرو ورق یکرو نایلون، یکرو ورق یکرو فویل، یکرو ورق یکرو کاغذ ساخته شوند. همچنین امکان استفاده از ورق های آلوزینک در ساندویچ پانل سقفی باعث مقاومت سقف در برابر خوردگی ناشی از باران های اسیدی می شود.

از آن جایی که سقف یک سازه بایستی در برابر عواملی چون وزن، بارش باران، برف و باد مقاومت و استحکام کافی را داشته باشد، بنابراین ساندویچ پانل های سقفی در مقایسه با ساندویچ پانل های دیواری گام های بلندتری دارند. ورقه های ساندویچ پانل سقفی به صورت سه گام و پنج گام ساخته می شود. همچنین ارتفاع گام در انواع سقفی بیشتر است.

تفاوت  به لحاظ مشخصات فنی

عرض غیر مفید ساندویچ پانل های دیواری ۱.۰۳ متر و عرض مفید آنها ۱ متر است. طول این مصالح پیش ساخته ۱۰ متر و ضخامتی در حدود ۴ تا ۱۰ سانتی متر دارند.
در مقابل عرض غیر مفید ساندویچ پانل های سقفی ۱.۰۸ متر و عرض مفید آنها ۱ متر است. طول آنها ۱۴ متر و ضخامتی در حدود ۴ تا ۱۰ سانتی متر دارند.

شباهت ساندویچ پانل سقفی و دیواری

  • هر دو دارای ساختاری سه لایه هستند.
  • مقاومت بالایی در برابر آتش سوزی دارند.
  • لایه میانی هر دوی آنها پلی استایرن است که باعث می شود تا در برابر انتقال حرارت مقاوم باشند.
  • هر دو نوع در عین سبک بودن از مقاومت و استحکام کافی برخوردار هستند.

قیمت ساندویچ پانل سقفی

قیمت ساندویچ پنل سقفی، بستگی به عواملی چون ضخامت کاربرد و جنس آن دارد؛ و هزینه نصب این سازه به علت پیش ساخته بودن آن بسیار آسان تر و کم تر نسبت به سازه های دیگر می باشد . در کنار تمام این عوامل، این سازه به علت مستحکم بودن و مقاومت بالایی که دارد؛ موجب صرفه جویی بالا در هزینه ها می شود. این سازه، در کنار مزایایی که دارد؛ هزینه آن نیز بسیار مقرون به صرفه می باشد. 

منبع: آریا بارون